• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Svea Bolån erfarenheter?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Jag är inte säker men det får vi kolla. Jag misstänker huset är värt runt 2,5-2,7 och person kanske kan låna 1-1,2 av vanlig bank. För att köpa ut person y behövs lån på mellan 1,8-2,0. Så stora lånet är i vanliga banken men tilläggslånet är ju ganska stort men kommer inte upp i de 85% av bostadens värde.
Ok jag förstår. Hoppas det löser sig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gea

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Juli 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ok jag förstår. Hoppas det löser sig.
Mest som information:
Vi har nu kollat med Svea om tilläggslånet. De tar inte ut pantbrev i huset men har det som säkerhet. Därför är det inget problem med andra banker då det inte är två banker som ska ha pantbrev i huset.
Snittränta just nu på tilläggslån (individuell så detta är bara ett riktmärke) ligger på 4,95%.
Max på tilläggslån är 1,5 milj kr dock max upptill 85% av bostadens värde.
Handläggningstid ungefär en vecka. Egenföretagare och även betalningsanmärkningar godkänns.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Mest som information:
Vi har nu kollat med Svea om tilläggslånet. De tar inte ut pantbrev i huset men har det som säkerhet. Därför är det inget problem med andra banker då det inte är två banker som ska ha pantbrev i huset.
Snittränta just nu på tilläggslån (individuell så detta är bara ett riktmärke) ligger på 4,95%.
Max på tilläggslån är 1,5 milj kr dock max upptill 85% av bostadens värde.
Handläggningstid ungefär en vecka. Egenföretagare och även betalningsanmärkningar godkänns.
Alltså inte så djävlig ränta ändå med tanke på att Swedbanks ränta ligger bara pytte lite lägre.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Mest som information:
Vi har nu kollat med Svea om tilläggslånet. De tar inte ut pantbrev i huset men har det som säkerhet. Därför är det inget problem med andra banker då det inte är två banker som ska ha pantbrev i huset.
Snittränta just nu på tilläggslån (individuell så detta är bara ett riktmärke) ligger på 4,95%.
Max på tilläggslån är 1,5 milj kr dock max upptill 85% av bostadens värde.
Handläggningstid ungefär en vecka. Egenföretagare och även betalningsanmärkningar godkänns.
Men godkänner den vanliga banken detta upplägg, dvs får person x fortfara bolån på det beloppet trots det andra stora lånet?
 

Gea

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Juli 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Men godkänner den vanliga banken detta upplägg, dvs får person x fortfara bolån på det beloppet trots det andra stora lånet?
Enligt Svea ja. Eftersom de inte tar ut pantbrev. Det görs så klart en bedömning om man har utrymme i ekonomin som alltid. Men eftersom detta problem är pga att var egenföretagare och vanliga banken inte lånar ut lika mycket till egenföretagare så ska det gå. Vi får se…
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 535
Mottagna reaktioner
12 911
Poäng
9 787
Mest som information:
Vi har nu kollat med Svea om tilläggslånet. De tar inte ut pantbrev i huset men har det som säkerhet. Därför är det inget problem med andra banker då det inte är två banker som ska ha pantbrev i huset.
Snittränta just nu på tilläggslån (individuell så detta är bara ett riktmärke) ligger på 4,95%.
Max på tilläggslån är 1,5 milj kr dock max upptill 85% av bostadens värde.
Handläggningstid ungefär en vecka. Egenföretagare och även betalningsanmärkningar godkänns.
Har man inga pantbrev eller andrahandapantsättningar av ägarhypotek i pantbrev hos andra så har man ingen säkerhet i fastigheten.
 

Trasslig

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
2 November 2020
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Jag har tillägslån hos Svea och de har intecknat fastigheten vilket är en form av pantbrev för deras säkerhet.

Jag hade från början 6.1% i ränta.
Nu är den upp 1% vilket såklart känns in plånboken.

Jag amoterar ca 5000
Och räntan är på över 7500 just nu.
Har lån på ursprungliga nästan 1.4milj.

Jag tänkte försöka förhandla räntan nästa år och se om jag kan komma ner lite.
Den där procenten upp gjorde der ca 1500kr upp i månadskostnad på en redan hög kostnad.

Svea var både schyssta och bra men tyvärr drog de ut på tiden pga att min handläggare blev sjukskriven så hann få betalningsanmärkningar innan de löste mina lån (hade det gått som det skulle hade jag ej hunnit få dem)
 

Merksh

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Oktober 2022
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
En fråga.. tas tilläggslånet upp som ett bostadslån hos UC eller ligger det som ett blanco?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp